2022-12-30, 19:59
Zadanie pt. „Mam moc – woda i pierwsza pomoc" zrealizowaliśmy w wymiarze szerszym niż zakładaliśmy, ponieważ spotkało się ono z dużym zainteresowaniem ośrodków zajmujących się osobami z niepełnosprawnościami (zarówno tych, z którymi mieliśmy już przyjemność współpracować, jak i nowego partnera).
Program obejmował organizację i przeprowadzenie:
1. Zajęć edukacyjnych, przede wszystkim z podstaw udzielania pierwszej pomocy w formie warsztatów praktycznych z zastosowania najważniejszych procedur ratowania życia ludzkiego, w których uczestniczą osoby z różnym stopniem niepełnosprawności, angażując się z poszanowaniem własnych ograniczeń;
2. Zajęć z podstaw płetwonurkowania pomagające oswoić i „zaprzyjaźnić się" z wodą, realizowanych ze sprzętem nurkowym, w których uczestniczą osoby z niepełnosprawnością w stopniu lekkim i umiarkowanym.
3. Zajęć edukacyjnych uzupełniających – przede wszystkim zajęcia wprowadzające do przygody z nurkowaniem – z zasad bezpieczeństwa, zaznajomienia się ze sprzętem oraz nauki jego konfiguracji. Jako zajęcia uzupełniające zorganizowane zostało także (na prośbę jednego z ośrodków) spotkanie z weteranem misji zagranicznych.
Przy projekcie współpracowaliśmy z ośrodkami: z 3 powiatów ełckiego, piskiego i giżyckiego:
Jako ratownicy wodni rozmawiamy również o bezpieczeństwie w wodzie i nad wodą, na lodzie, konieczności rozsądnego zachowania oraz szacunku dla żywiołu (szczególnie mieszkając na Mazurach).
W wodzie (na basenie) prowadziliśmy zajęcia pn. „Przygoda z nurkowaniem". Były to zajęcia w pełnym sprzęcie nurkowym pomagające oswoić się z wodą oraz przeżyć wyjątkową przygodę pozwalającą uwierzyć w ciebie i we własne możliwości. Jest to szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze spektrum autyzmu. Osobom z niepełnosprawnością ruchową nurkowanie (stan nieważkości) pozwala poczuć większą kontrolę nad własnym ciałem i lepszy komfort poruszania. Zajęcia w wodzie odbyły się oczywiście po wcześniejszym przygotowaniu podczas zajęć edukacyjnych – omówieniu zasad bezpieczeństwa, zapoznaniu ze sprzętem i samodzielnym jego skonfigurowaniu.
Podwodnik ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działań wspomagających rehabilitację osób z niepełnosprawnościami poprzez nurkowanie – nasza kadra od roku 2013 pracuje w ten sposób z weteranami poszkodowanymi powracającymi z misji zagranicznych (Irak, Afganistan, Bałkany, itd.), w tym również z osobami po amputacjach oraz osobami cierpiącymi z powodu zespołu stresu pourazowego.
Zadanie ma na celu aktywizację osób z niepełnosprawnościami, naukę nowych przydatnych umiejętności oraz wewnętrznie umocnienie, poczucie większej "sprawczości" i samodzielności w działaniu. Działania staramy się realizować w sposób systematyczny, ponieważ taka praca daje znacznie lepsze i bardziej trwałe efekty.
Zadanie „Mam moc – woda i pierwsza pomoc" zrealizowaliśmy w większej skali niż zaplanowaliśmy w projekcie:
Do osiągnięcia trwałego efektu program powinien być realizowany systematycznie, czym zainteresowane są ośrodki. Jesteśmy również otwarci na nowe pomysły – jak tę pracę rozwijać, by osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
W związku z realizacją zadania bardzo dziękujemy:
Program obejmował organizację i przeprowadzenie:
1. Zajęć edukacyjnych, przede wszystkim z podstaw udzielania pierwszej pomocy w formie warsztatów praktycznych z zastosowania najważniejszych procedur ratowania życia ludzkiego, w których uczestniczą osoby z różnym stopniem niepełnosprawności, angażując się z poszanowaniem własnych ograniczeń;
2. Zajęć z podstaw płetwonurkowania pomagające oswoić i „zaprzyjaźnić się" z wodą, realizowanych ze sprzętem nurkowym, w których uczestniczą osoby z niepełnosprawnością w stopniu lekkim i umiarkowanym.
3. Zajęć edukacyjnych uzupełniających – przede wszystkim zajęcia wprowadzające do przygody z nurkowaniem – z zasad bezpieczeństwa, zaznajomienia się ze sprzętem oraz nauki jego konfiguracji. Jako zajęcia uzupełniające zorganizowane zostało także (na prośbę jednego z ośrodków) spotkanie z weteranem misji zagranicznych.
Przy projekcie współpracowaliśmy z ośrodkami: z 3 powiatów ełckiego, piskiego i giżyckiego:
- Warsztatami Terapii Zajęciowej w Ełku
- Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczymi w Ełku,
- Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczymi w Giżycku,
- Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczymi w Łupkach.
Jako ratownicy wodni rozmawiamy również o bezpieczeństwie w wodzie i nad wodą, na lodzie, konieczności rozsądnego zachowania oraz szacunku dla żywiołu (szczególnie mieszkając na Mazurach).
W wodzie (na basenie) prowadziliśmy zajęcia pn. „Przygoda z nurkowaniem". Były to zajęcia w pełnym sprzęcie nurkowym pomagające oswoić się z wodą oraz przeżyć wyjątkową przygodę pozwalającą uwierzyć w ciebie i we własne możliwości. Jest to szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze spektrum autyzmu. Osobom z niepełnosprawnością ruchową nurkowanie (stan nieważkości) pozwala poczuć większą kontrolę nad własnym ciałem i lepszy komfort poruszania. Zajęcia w wodzie odbyły się oczywiście po wcześniejszym przygotowaniu podczas zajęć edukacyjnych – omówieniu zasad bezpieczeństwa, zapoznaniu ze sprzętem i samodzielnym jego skonfigurowaniu.
Podwodnik ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działań wspomagających rehabilitację osób z niepełnosprawnościami poprzez nurkowanie – nasza kadra od roku 2013 pracuje w ten sposób z weteranami poszkodowanymi powracającymi z misji zagranicznych (Irak, Afganistan, Bałkany, itd.), w tym również z osobami po amputacjach oraz osobami cierpiącymi z powodu zespołu stresu pourazowego.
Zadanie ma na celu aktywizację osób z niepełnosprawnościami, naukę nowych przydatnych umiejętności oraz wewnętrznie umocnienie, poczucie większej "sprawczości" i samodzielności w działaniu. Działania staramy się realizować w sposób systematyczny, ponieważ taka praca daje znacznie lepsze i bardziej trwałe efekty.
Zadanie „Mam moc – woda i pierwsza pomoc" zrealizowaliśmy w większej skali niż zaplanowaliśmy w projekcie:
- 13 zajęć edukacyjnych (vs. 8 zaplanowanych),
- 6 zajęć basenowych (vs. 4 zaplanowane).
Do osiągnięcia trwałego efektu program powinien być realizowany systematycznie, czym zainteresowane są ośrodki. Jesteśmy również otwarci na nowe pomysły – jak tę pracę rozwijać, by osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
W związku z realizacją zadania bardzo dziękujemy:
- wszystkim ośrodkom za udział, tj.: Specjalnym Ośrodkom Szkolno-Wychowawczym w Ełku, Łupkach i Giżycku oraz Warsztatom Terapii Zajęciowej w Ełku,
- podopiecznym ośrodków – za duże zaangażowanie, fantastyczną współpracę i uśmiech,
- opiekunom i kadrze ośrodków – za doskonałe podejście i profesjonalizm
oraz
- Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – za przeznaczenie środków na realizację zadania
- Regionalnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej Województwa Warmińsko-Mazurskiego – za przyznanie zadania do realizacji oraz wszystkie czynności związane z obsługą.
- Dziennikowi Miejskiemu - dm.elk.pl - za zamieszczenie relacji z realizacji zadania na swoich łamach.
Brak komentarzy.